D. ČAPLOVIČ: Pri prešetrovaní titulov J. Figeľa a J. Richtera nerobím rozdiel

29.08.2012 Bratislava

Bratislava 29. augusta (TASR) - Šéf rezortu školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) plánuje zrušiť externé štúdium a nahradiť ho dištančným. Cez novelu vysokoškolského zákona, ktorú bude čoskoro schvaľovať vláda SR, chce diaľkové štúdium predĺžiť. Tvrdí, že z neho vychádzajú „vrabčekovia“, kým z interného „slávici“. S ministrom spravodlivosti pripravuje zmeny, na základe ktorých by sa podvodne získaný titul mať stať trestným činom a o jeho odňatí by mal rozhodnúť súd.

V akom stave je prešetrovanie titulu PhD. Jána Figeľa?

Akreditačná komisia (AK) dostala štandardný pokyn, aby to prešetrila. Čoskoro sa stretnem s predsedom komisie tu na ministerstve. Ja k tomu nevyvodzujem žiadne súdy, lebo najprv musím poznať všetko, nielen to, čo sa napíše, ale ako to bolo v skutočnosti.

Pri prešetrovaní titulu predsedu KDH Figeľa ste však postupovali promptnejšie ako pri prešetrovaní titulu ministra práce a svojho straníckeho kolegu Jána Richtera.

Nie, nie, reagoval som rovnako. Ale pri titule pána Figeľa išlo o odbory, ktoré boli posudzované podľa nového vysokoškolského zákona z roku 2002 a v prípade pána Richtera sa to posudzovalo podľa starého zákona spred roku 2002. A keďže AK bola schválená výrazne vo väzbe na tento nový zákon, obrátil som sa rovno na odbor kontroly AK, ktorý posudzoval aj problémy na trenčianskej univerzite. Tam sa urobili významné opatrenia aj v personálnej politike, dokonca sa zrušila samotná fakulta mechatroniky. A toto isté platilo aj v prípade titulu ministra Richtera, že som sa obrátil na odbor kontroly, ktorý je absolútne nezávislý. Je to vyvesené, má k tomu prístup každý. Odbor urobil kompletnú analýzu prípadu. A to, že sa na mňa kvôli titulu pána Richtera obrátili na parlamentom výbore pre vzdelávania – tam som povedal, že som sa už dávno obrátil na odbor kontroly AK. A toto isté som urobil v súvislosti s pánom Figeľom a urobím tak s kýmkoľvek, pokiaľ ide o vysokoškolský zákon. Aby sa očistilo meno dotyčného alebo aby sme sa dozvedeli pravdu, lebo pravda oslobodzuje.

Neplánujete zaviesť odoberanie podvodne získaných titulov?

Odoberanie titulov sa musí preniesť zo škôl na súdy. A preto zvažujeme a hovoril som už s pánom ministrom spravodlivosti Tomášom Borecom o tom, aby bol podvodne získaný titul trestným činom.

To zvažoval aj exminister Jurzyca.

Ale teraz je už dohodnuté, že to pôjde do novely trestného zákona na ministerstve spravodlivosti.

V akom prípade bude podľa plánovanej novely možné odobrať titul?

Musím to konzultovať s právnikmi, odborníkmi. Základná filozofia je, že titul bude možné odobrať, keď sa nájdu vážne pochybenia, ktoré boli zavinené, čo sa týka kvality vzdelávania, kvality výstupu, teda aj podvodu. V takomto prípade o tom rozhodne súd. Netlačme do toho školy. Musia byť jasne zdokumentované dôvody, zistenia a súd nech v zmysle zákona rozhodne.

Kedy by mohla byť táto novela na svete?

Chcel by som, aby sme to mali dotiahnuté čím skôr, aby sme sa na túto novelu mohli odvolávať v pripravovanom novom vysokoškolskom zákone.

Je možné, že to bude už tento rok?

To sa musíte spýtať pána ministra Boreca. Teraz je také obdobie, ja som bol na dovolenke, on je teraz na dovolenke, som v pracovnom nasadení vo svojom rezorte a vo vláde SR. Chcem sa s ním zhodnúť. Tá novela nebude len o diplomoch, bude sa tam riešiť viacero vecí. Pevne verím, že by to mohlo uzrieť svetlo sveta v prvom polroku budúceho roka. Ale to je moje želanie a to želanie závisí aj od ministerstva spravodlivosti, ako sa tohto problému zhostí.

Bude pri procese odnímania titulu vyvodená zodpovednosť aj voči vysokej škole, ktorá titul udelila?

Sankciu vyvodí AK tým, že jej odoberie oprávnenie dávať titul PhD. alebo robiť docentúry či profesúry. To sú jasné pravidlá hry, ktoré sa týkajú dôsledkov pre školy. Ale či sa to niekomu páči, alebo nie, istým spoluúčastníkom procesu je aj tá osoba, ktorá titul neoprávnene získala. A niekedy by som zdvihol varovný prst pre tých, ktorí jej boli školiteľom a majú niesť spoluzodpovednosť, a aj oponentom.

Nedávno sa skončilo pripomienkové konanie k novele vysokoškolského zákona. Viaceré výhrady mali rektori alebo aj Republiková únia zamestnávateľov, ktorým sa napríklad nepáčil návrh predĺžiť externé štúdium. Vy ste akceptovali ich pripomienku. Ste teda stále za to, aby sa bakalárske aj magisterské štúdium predĺžilo o rok?

Áno, ja som rozhodnutý a mám to aj zdôvodnené, že sa predĺži bakalárske aj magisterské štúdium o rok. Ide o to, aby bolo viac času na jednotlivé ročníky. Z externého vzdelávania nám vychádzajú vrabčekovia a z interného, denného prostredia slávici. I keď to nemôžem vždy zovšeobecňovať. Vysokoškolskú novelu som odložil, nejde to na septembrovú parlamentnú schôdzu, ale až na októbrovú. Chcem to ešte odkonzultovať, znovu si sadnem so zástupcami vysokoškolskej obce aj so zamestnávateľmi. Vysvetlím im, že nikomu sa neskriví ani vlas na hlave, pretože schvaľovaním nového vysokoškolského zákona chcem zrušiť externé vzdelávanie a prejsť na systém dištančného štúdia, ktorý je v zahraničí normálny. My sme externú formu mali, povedzme si otvorene, v 50. rokoch minulého storočia, keď bolo treba prevychovať „robotnícke kádre“. A v 90. rokoch som externú formu plne chápal, lebo mnohí ľudia, ktorí boli v praxi, potrebovali študovať, lebo im to nebolo z politických alebo náboženských dôvodov umožnené. Ale dnes, po vyše 22 rokoch od novembra 1989, mal každý možnosť študovať, aj keď viem, že sú tu isté kvóty.

Chcete celkom zrušiť externú formu štúdia?

To už mám dohodnuté aj s Radou vysokých škôl. Pani profesorka Mária Bieliková, ktorá je od 1. septembra novou členkou AK, to nesmierne podporuje na Rade VŠ. Pôjdeme týmto smerom, ale jasné, že to nenastavíme tak, že zajtra to musí byť. Vysokoškolský zákon sa bude pripravovať na budúci rok, teraz sa robí vyhodnotenie koncepcie za roky 2000 - 2010, na ktorú zabudol predošlý minister. Už ju máme takmer hotovú. A na základe poznatkov, čo sa dobre urobilo, v tom budeme pokračovať, čo bolo zlé, chceme očistiť, dať bokom a začať pracovať na nových projektoch a nových programoch. V novom vysokoškolskom zákone budú viaceré výrazné zmeny a budú sa približovať európskym normám.

To znamená, že nový vysokoškolský zákon už nebude rátať s externou, ale len dištančnou formou?

Možno, že bude rátať, ale je to môj názor, ktorý budem presadzovať, pokiaľ budem vo funkcii, aby sme externú formu, ktorá nie je tradičná, od istého roku zrušili a nahradili dištančným vzdelávaním.

Platili by študenti za dištančnú formu?

Najprv diskusia, a potom rozhodnutia. A zásadná diskusia ešte neprebehla.

Čo si prakticky majú študenti predstaviť pod dištančnou formou?

Nepôjdem v tomto do detailov. Musel by som napísať nejaký článok, kde by som vysvetlil, aká je dištančná forma v oblasti prírodných vied, technických vied, medicínskych vied... To je typická forma v zahraničí a vychádza z Bolonského procesu. My sa tu hlásime k Bolonskému procesu, ale mnohé veci sme neprevzali. Budeme ich postupne preberať, aby neboli menovaní profesori, ale aby prechádzali konkurzom, že garantovať nebudú garanti, ale určité tímy pracovníkov, ktoré budú niesť zodpovednosť za odbor, ktorý sa pripravuje. Ja viem, že keď poviem svoj názor, tak niekto vyskočí a vypáli proti mne. Je to môj názor, s ktorým idem do diskusie, ale ktorý sa netýka najbližších dvoch rokov. To sa týka budúceho roku, keď začneme pripravovať zákon o vysokých školách. Tam otvoríme celospoločenskú diskusiu.

Poslanec NR SR Miroslav Beblavý (SDKÚ-DS) dal pripomienku k vysokoškolskej novele, aby sa limity na prijatých študentov neobmedzovali paušálne, ale podľa kvality jednotlivých škôl. Pripomienku ste akceptovali. Ako to bude vo finálnej podobe?

Prirodzene, že sa bude zohľadňovať nielen kvalita vzdelávacieho, ale aj vedecko-výskumného potenciálu. Zohľadňovať sa bude aj úspešnosť na trhu práce. Či pracujú v tých alebo aj príbuzných profesiách.

Dočkajú sa učitelia v novom školskom roku zvýšenia platov?

Mám tri priority, čo sa týka štátneho rozpočtu na budúci rok. Prvá priorita je veda a výskum, predovšetkým projekty a programy, ktoré sa týkajú agentúry pre výskum a vývoj. Druhá priorita sú sociálne štipendiá pre vysokoškolských študentov a tretia priorita sú platy učiteľov. Toto je všetko, čo môžem povedať. Keby som bol tlačiarom eur a vytlačil by som ich, bola by to inflácia. Mám však dobrého spojenca. Podpredseda vlády a minister financií Peter Kažimír má na prvom mieste priorít školstvo. Z toho sa veľmi teším, že som ho získal na svoju stranu.

Začína sa nový školský rok a opakuje sa už tradičný scenár – školám chýbajú učebnice. Na začiatku roka sa budú musieť zaobísť bez asi 34 titulov. Ako to, že sa tento problém stále nevyriešil a opakuje sa od roku 2008, keď odštartovala reforma exministra Jána Mikolaja (SNS)?

Problém je v tom, že keď sa v roku 2008 prijímala reforma, tak sa malo myslieť aj na učebnice. Potom sa každý rok naháňali nové reformné učebnice a ja si uvedomujem, že nám chýbajú a že ich vydávanie je veľmi náročné nielen po odbornej stránke, ale aj po stránke verejného obstarávania. Lebo často sa nám pri transparentných verejných obstarávaniach prihlási neuspokojený účastník, a to nám celý proces zabrzdí. Ale nechcem sa vyhovárať. Osobne mi ide o to, aby bol kvalitný obsah a ten nie je vždy dobrý. Myslím, že sa to vyrieši nástupom nového riaditeľa Štátneho pedagogického ústavu (ŠPÚ) docenta Viliama Kratochvíla, ktorý je didaktik a dlhé roky aj prednášal na vysokej škole a písal učebnice. Tieto veci nemožno zmeniť za tri mesiace od jeho nástupu. A je tu veľmi významná výzva, aby sme niektoré učebnice dostali na naše základné a stredné školy aj prostredníctvom digitálnych foriem a tu nám môže napomôcť, ako budú doriešené všetky nedostatky v súvislosti s projektom Planéta vedomostí. Zrejme pôjdeme aj touto cestou.

Kedy teda začnete znova rokovať s Agemsoftom, s ktorým rokovalo o kúpe planéty aj minulé vedenie rezortu?

Priebežne sme v kontakte, ale predovšetkým od nich očakávam zníženie ceny, minimálne o jeden milión eur.

Exminister Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS) rátal s rozmedzím ceny od 6 do 12 miliónov eur. S akou sumou rátate vy?

Nemôžem vám povedať, s koľkými miliónmi rátam. Musíme vychádzať aj zo štátneho rozpočtu a mám záujem, aby sa to rozbehlo. Na druhej strane od tej firmy očakávam, aby odstránila nedostatky, pre ktoré sa pozastavil celý ten proces po kritike odbornej verejnosti. Musím znova zopakovať, že nielen preklad, ale aj originálna digitálna podoba v anglickej verzii obsahovala v oblasti fyziky a chémie vážne chyby. Toto všetko treba vychytať a agentúra na tom robí. Keď to bude mať odstránené, nič mi nestojí v ceste, aby sme prvú maržu po dohode zaplatili, ale tak, aby som mal istotu, že sa to dostáva na jednotlivé základné školy a že tá spokojnosť bude oveľa lepšia nielen, čo sa týka tvorby printových učebníc a pracovných zošitov, ale aj ich digitálnej formy.

Okrem 126 chýb, ktoré boli podľa ministerstva v Planéte vedomostí, časopis .týždeň upozornil, že Planéta vedomostí sa sčasti zhoduje s iným produktom, ktorý bol už dávnejšie dodaný na školy.

Môžem brať do úvahy rôzne výhrady, ale pre mňa je dôležitá koncovka. Keď sa budeme takto sporiť, nikdy nebudeme mať nič. A táto verzia vyrobená v zahraničí bola úspešná na mnohých anglických školách. V tom preklade sa neobjavili až také veľké chyby, ako sa o nich hovorilo, skôr boli v origináli. Musím si to vydiskutovať, ale to sú také čiastkové problémy, ktoré v celosti nemôžu vytvárať nejakú bariéru, aby sme v tomto programe mohli pokračovať, a najmä, aby bol úspešný. A ja na rozdiel od tých teoretikov chodím medzi učiteľov a učitelia, ktorí boli preškolení a začali realizovať túto digitálnu formu, všetci po nej volajú a chvália ju. Tak pre koho to je? Pre pár teoretikov alebo pre deti a ich rodičov i učiteľov, ktorí s ňou chcú robiť?

Preverovali ste, či školy nemajú staršiu verziu, ktorej časti sa majú zhodovať s planétou?

Mojou úlohou nie je chodiť po školách a preverovať, mojou úlohou je vytvárať podmienky a stavať mosty, aby sa veci podarilo riešiť, a sadnúť si za spoločný stôl a diskutovať, či boli odstránené pripomienky, a konečne začať konať. A nielen vajatať, ako sa to vo vzťahu k Planéte vedomostí prejavovalo. Navyše, mám na ministerstve kompletnú analýzu vydanú v roku 2011 za ministra Jurzycu a všetky závery svedčia o tom, že tento program je veľmi dobrý.

Kedy by sa planéta mohla dostať do škôl?

Keďže ja chodím po školách, viem, že ona v mnohých školách je.

V tých, ktoré ju dostávali na skúšku?

Jednak to bolo v skúšobnej podobe, niektoré školy si to však odkúpili a robia s ňou. Napríklad na Základnej škole v Brezovej pod Bradlom. Pani riaditeľka si ju veľmi chváli a žiaci s ňou veľmi radi pracujú. Zrejme budeme musieť byť odvážni a konečne po odstránení týchto chýb projekt kúpiť. Existuje aj stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), že sa žiadne chyby vo verejnom obstarávaní nestali. Ten materiál už mám.

Myslíte rokovanie exministra Jurzycu s Agemsoftom bez súťaže?

Áno. Pán Jurzyca už 28. februára 2012 dostal od ÚVO papier, že všetky napadnuté veci, ktoré sa týkali verejného obstarávania, boli v poriadku a celý ten tender bol čistý a nemal žiadne problémy a že je možné ďalej rokovať.

Takže, kedy by Planéta vedomostí mohla prísť celoplošne do škôl?

Keďže s niektorými učebnicami meškáme, bol by som veľmi rád, keby sa dostala do škôl nielen ako vianočný darček, ale možno ako mikulášsky darček, možno aj skôr. Budem sa snažiť, aby to bolo čo najskôr vyexpedované a zo strany ministerstva aj zabezpečené po tej stránke kúpy.

ÚVO vám v júni nariadil kvôli námietke Didaktisu zrušiť súťaž na nákup 960.000 kusov učebníc. Úrad hovorí, že ministerstvo nedoručilo všetky potrebné dokumenty. Aj kvôli tomu nebude veľká časť učebníc doručená načas...

Táto veľká súťaž sa pripravovala ešte v prvom kvartáli tohto roka a my sme ju prevzali a začali sme ju realizovať. Je ľahké sa vyviniť, ani ten minister nemôže všetko postrehnúť. V prípade, keď sa takéto chyby budú v budúcnosti opakovať, budú niesť zodpovednosť konkrétni pracovníci, ktorí to zavinili. Chcem zistiť, kto urobil chybu, a na základe toho bude žltá karta a pri druhom pochybení bude červená.

Dostanú žltú alebo červenú kartu aj úradníci ministerstva, ktorí poberali odmeny za funkcie v orgánoch Študentského pôžičkového fondu, ktoré sú podľa zákona čestné?

Na rozhodnutie mám čas do konca augusta. Dotyční sú na dovolenke, veď je leto. Po príchode budem mať s nimi rozhovor, budem musieť zvažovať ich argumenty. Keď nebudú ochotní odmeny vrátiť, budem musieť z toho vyvodiť závery.

Viaceré školy aj vydavateľstvá volajú po otvorení trhu s učebnicami. V Česku tento systém funguje od 90. rokov. Nepomohol by práve tento krok pri riešení nedostatku učebníc?

Budeme završovať jednu etapu. Reformné učebnice išli v jednom systéme, tak sa držme toho, aby sme to dotiahli. Otvorený trh má jedno pozitívum, že mnohé veci môžu nakupovať priamo učitelia, ZŠ, zriaďovatelia. Ale otvorený trh potrebuje aj certifikačné a akreditačné kritériá, kto môže napísať učebnicu, kto je kvalitný. Najprv tu musíme urobiť isté mantinely a ja sa potom nebránim ani takýmto zmenám, ale musím mať jasné kritéria. V Česku ich majú. Ale nie vždy sú spokojní, z akých učebníc sa učí. Pretože učebnica musí obsahovať minimum štátneho vzdelávacieho programu.

Som zástanca toho, aby každý ročník, každý predmet mal v každej triede určené minimá štátneho vzdelávacieho programu, a potom sa môže dať vôľa školskému vzdelávaciemu programu. Ale minimum, čo musí ten žiak ovládať, musí byť, aby sme ho mohli hodnotiť v rámci monitoru. Robíme všetko preto, aby sme tie štandardy nastavili čo najrýchlejšie ešte tento rok a od budúceho roka 2013/2014, aby sme na ne nabehli.

Takže, od školského roku 2013/2014 budú mať žiaci presne stanovené, čo sa majú učiť v ktorom ročníku?

Zisťujeme, že deti sa sťahujú. Jedno dieťa sa učí chémiu na druhom stupni v 6. ročníku, inde sa to učí v siedmom. A keď sa to dieťa presťahuje, pracuje sa s ním veľmi ťažko. Do štátnych vzdelávacích programov chcem dostať minimum, ja im nechcem tlačiť kaleráby do hlavy, ktoré nie sú potrebné pre život. To minimum aby ovládali, na ktorom budeme stavať, to ostatné je na tvorivosti učiteľa, školy.

Od nového školského roka sa nebudú musieť dodržiavať počty v triedach, ako sú stanovené v školskom zákone. Nezníži sa tým kvalita výučby, keď už ani Štátna školská inšpekcia nebude mať dosah a v triedach môže byť rôzny počet detí?

Je to, žiaľ, dedičstvo, že sa niečo také stalo. Je to rozhodnutie z predchádzajúcej novely. Vedie to často k tomu, že si zriaďovatelia veľmi zjednodušia svoj život so školami. Povedia, že tam môže byť aj 35 detí, aj 40, aby nemali problémy, aby mali menej tried, aby potrebovali menej učiteľov. Učenie nie je okopávanie zemiakov ani oprava traktorov. Aj učiteľ potrebuje v tých triedach vrátane spolupráce s asistentmi toľko žiakov, aby to zvládol. Aby sa mohol venovať aj tomu najslabšiemu, aj najlepšiemu. My máme v parlamente v druhom čítaní novelu o odbornom vzdelávaní, kde sú stanovené maximálne počty na 28 žiakov na druhom stupni ZŠ, na prvom stupni je to 22. Ten návrh z parlamentu bude platný od budúceho školského roku.

 

Vyberte región